Dzień Książki w Mt Biznes- do piątku z kodem dzienksiazki rabat 37%
Zapraszamy do zakupów
Dzień Książki w Mt Biznes- do piątku z kodem dzienksiazki rabat 37%
Zapraszamy do zakupów
ZASADY ETYCZNE
Podstawą publikacji o charakterze naukowym i gwarantem ich jakości jest rzetelność. Czytelnicy monografii naukowych muszą mieć pewność, że ich autorzy w sposób przejrzysty, rzeczowy i uczciwy prezentują rezultaty swojej pracy, niezależnie od tego, czy są jej bezpośrednimi autorami, czy też korzystali z pomocy wyspecjalizowanego podmiotu (osoby fizycznej lub prawnej).
Dowodem etycznej postawy pracownika naukowego oraz najwyższych standardów redakcyjnych powinna być jawność informacji o podmiotach przyczyniających się do powstania publikacji (wkład merytoryczny, rzeczowy, finansowy etc.), co jest przejawem nie tylko dobrych obyczajów, ale także społecznej odpowiedzialności.
Postawy nieetyczne
1. Ghostwriting i guest authorship
Zgodnie z definicjami przyjętymi przez Ministerstwo Edukacji i Nauki (źródło: Wytyczne dotyczące przeciwdziałania zjawiskom ghostwriting i guest autorship) z ghostwritingiem mamy do czynienia wówczas, gdy ktoś wniósł istotny wkład w powstanie publikacji, lecz nie ujawnił swojego udziału jako jeden z autorów lub nie uwzględniono jego roli w podziękowaniach zamieszczonych w publikacji.
Natomiast guest authorship polega na tym, że osoba wymieniona z imienia i nazwiska jako autor/współautor publikacji w ogóle nie jest jej autorem/współautorem lub ma znikomy udział w jej powstaniu.
Poltext, jako profesjonalny i odpowiedzialny wydawca, dokłada wszelkich starań, aby przeciwdziałać przypadkom ghostwriting i guest authorship. Podejmujemy następujące działania:
Wszelkie wykryte przypadki nierzetelności naukowej i zjawisk typu ghostwriting i guest authorship będziemy demaskować, włącznie z powiadomieniem odpowiednich podmiotów (instytucje zatrudniające autorów, towarzystwa naukowe, stowarzyszenia edytorów naukowych itp.).
2. Plagiat i autoplagiat
Plagiat to przywłaszczenia autorstwa cudzego utworu, czyli wykorzystania (np. skopiowania, rozpowszechniania) cudzego utworu, całego lub fragmentu, i zaprezentowania jako własny bez podania źródła.
Autoplagiat oznacza ponowne wykorzystanie tego samego lub nieco zmodyfikowanego własnego utworu, opatrzonego innym tytułem, w warunkach wprowadzających w błąd, że jest to pierwsze rozpowszechnienie i że mamy do czynienia z nowym utworem.
Teksty zawierające cudze treści, niewłaściwie cytowane, plagiatowane bądź autoplagiatowane są przez Poltext odrzucane.