Zasady recenzowania
Uwaga! W opisie zasad używamy uniwersalnego rodzaju męskiego, ale zapewniamy, że naszymi recenzentkami i autorkami są również kobiety.
- Nasi recenzenci mają stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy profesora. W uzasadnionych przypadkach wymagamy dwóch recenzentów. Zwracamy uwagę na to, żeby pracowali na uczelni innej niż Twoja macierzysta.
- Recenzent monografii musi mieć kompetencje w dyscyplinie naukowej, której dotyczy monografia oraz mieć opinię rzetelnego recenzenta.
- Recenzent ma obowiązek dokładnie przeczytać publikację, którą recenzuje i dochować wszelkich starań, aby rzetelnie i uczciwie ocenić jej wartość.
- Recenzja powinna być logicznie spójna i utrzymana w tonie rzeczowym. Nie może być zdawkowa. Jej konkluzje powinny być jasne i jednoznaczne.
- Powinna się składać z następujących części:
Część informacyjna: pełny zapis bibliograficzny recenzowanej pracy (autor/autorzy, tytuł), klasyfikacja recenzowanej publikacji według jej formy i dziedziny wiedzy, charakter publikacji (np. praca zbiorowa). Część informacyjna powinna zawierać odpowiedź na pytania: jaka jest główna hipoteza oraz teza końcowa recenzowanej pracy, z jakich źródeł korzystał autor, jaką metodę badawczą zastosował w pracy, czy inni autorzy pisali na podobny temat i czy tematyka recenzowanej pracy jest przedmiotem sporów w nauce.
Część oceniająca: powinna zawierać odpowiedź na pytania: czy recenzent zgadza się z tezami recenzowanej pracy (dlaczego tak, dlaczego nie), czy i w jakim zakresie praca stanowi nowe ujęcie problemu, czy dobór i sposób wykorzystania źródeł były trafne, jak ocenia warsztat badawczy autora, czy rozumowanie autora jest jasne i spójne, czy aparat naukowy jest wystarczająco bogaty i czy pomaga w odbiorze pracy. Ocena recenzowanej monografii musi być obiektywna, wystawiona z pełną odpowiedzialnością, a więc na podstawie ogólnie przyjętych kryteriów, rzetelnie uzasadniona i przemyślana.
- Uznajemy za niedopuszczalne sondowanie opinii recenzenta lub wywieranie na niego nacisków, zarówno w okresie poprzedzającym zawarcie umowy o przygotowanie recenzji, jak i w czasie jej wykonywania przez recenzenta.
- Pracownik naukowy nie może podejmować się roli recenzenta jeśli występuje konflikt interesów lub zachodzą okoliczności sprawiające, że o taki konflikt interesów strony postępowania mogą być podejrzewane. Recenzowania podjąć się może wyłącznie osoba, której nie łączą z autorem recenzowanego dzieła ani z podmiotem zamawiającym recenzję stosunki mogące wpłynąć na rzetelność i obiektywność recenzji oraz jej publiczną wiarygodność — np. bliskie powiązania zawodowe lub bliskie więzi personalne.
- W ramach procedury recenzyjnej obowiązuje zasada poufności.
- Jeśli dwaj recenzenci mają sprzeczne opinie, powołujemy dodatkowego recenzenta.
- Z recenzentem zawieramy umowę o dzieło. Określamy w niej kwotę wynagrodzenia za napisanie recenzji oraz termin jej przekazania. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy napisanie recenzji zleciła recenzentowi inna wiarygodna instytucja naukową — np. uczelnia. Akceptujemy recenzję w formie pliku elektronicznego z podpisem elektronicznym recenzenta, chyba że z uzasadnionych powodów wymagamy recenzji w formie wydruku z odręcznym podpisem recenzenta.
Kiedy recenzja Twojej monografii będzie gotowa, przekażemy Ci ją. Teraz Twoja kolej — odnieś się do krytycznych uwag recenzenta i zrób poprawki w maszynopisie publikacji.