Informacje wydawnicze

Wstęp do książki

Wstęp ma przyciągnąć uwagę czytelnika i zachęcić go do zakupu, a potem lektury książki. Nie musi być długi. Wystarczy 6 tys. znaków.

Zanim zaczniesz go pisać, zastanów się, kto jest odbiorcą Twojej książki? Gdy odpowiesz sobie na to pytanie, stworzenie wstępu będzie prostsze.

Jeśli jesteś osobą otwartą i zależy ci na nawiązaniu relacji z czytelnikiem, zacznij od siebie. Opowiedz swoją historię. Opisz doświadczenie, które sprawiło, że powstała ta książka. Taki początek wciąga i przekonuje najlepiej — zwłaszcza gdy piszesz wstęp do poradnika. Napisz, kim jesteś, czym się zajmujesz. W ten sposób uwiarygodnisz siebie w oczach odbiorcy.

Jeśli piszesz monografię naukową, książkę biznesową, popularnonaukową — zacznij od przedstawienia tematu. Opowiedz o problemie, z którym się mierzysz.

Teraz odpowiedz na pytanie, po co piszesz książkę? Jaki cel chcesz osiągnąć? Napisz o tym, czym Twoja książka wyróżnia się spośród innych poświęconej danej tematyce. Przedstaw jej wartości dodane, wszystkie wyróżniki i walory poznawcze. Nie zapomnij napisać o jej budowie i strukturze.

W ostatnich akapitach skoncentruj się na czytelniku. Napisz o tym, jakie korzyści osiągnie dzięki lekturze twojej książki, jakie potrzeby zaspokoi, w rozwiązaniu jakich problemów może mu pomóc.

Proste, prawda?