Ciekawostki wydawnicze

Co dzieje się na kolegium wydawniczym?

Kolegium wydawnicze jest najważniejszym wydarzeniem w wydawnictwie. To tu podejmujemy decyzję o tym, czy wydamy daną książkę. Potem pewne są już tylko koszty — przychody ze sprzedaży to jedna wielka niewiadoma.

Każde kolegium jest jednocześnie sesją strategiczną: produktową, marketingową i sprzedażową. Pion wydawniczy przynosi propozycje nowych książek do wydania. Zaczyna się dyskusja, ścierają się poglądy i argumenty, sypią się iskry. W końcu zapada decyzja. Wydać czy nie wydać? — to najważniejsza decyzja w życiu wydawnictwa.

Co omawiamy na kolegium? Wewnętrzny recenzent opiniuje każdą propozycję z punktu widzenia jej merytorycznej zawartości. Omawiamy analizę rynkową danego segmentu rynku książki. Marketingowcy wstępnie planują działania promocyjne. Handlowcy podają szacunkowe dane o sprzedaży. Istne piekło, które uwielbiamy!

Na kolegium nie ma świętych krów ani tematów tabu. Każdą propozycję analizujemy i krytykujemy ze wszystkich stron. Robią to wszyscy uczestnicy, bez względu na zajmowane stanowisko. Nie dążymy do wymuszonego konsensusu. Naszym celem jest rygorystyczna ocena atrakcyjności, unikalności i wartości, jaką książka przyniesie polskim czytelnikom.

Jeśli zauważymy taką potrzebę, zamawiamy zewnętrzne recenzje u specjalistów z danej dziedziny.

Jeśli książka obcojęzyczna wymaga zakupu licencji, omawiamy jej koszty i wymagane kwalifikacje tłumaczy.

Planujemy datę premiery książki, formę jej wydania — druk, e-book, audiodownload — i cenę okładkową.

Najlepszą sytuacją jest podjęcie decyzji w wyniku osiągnięcia konsensusu. Czasami urządzamy głosowanie za lub przeciw wydaniu danej książki. W rzadkich przypadkach decyzję podejmuje samodzielnie prezes wydawnictwa.

A kiedy już podejmiemy decyzję, że wydajemy książkę, staje się ona wspólną odpowiedzialnością — uczestników kolegium i wszystkich pracowników wydawnictwa.