Nauki społeczne

Przedsiębiorczość społeczna i kapitał społeczny w XXI wieku

Czwarta rewolucja przemysłowa – postcovid – wojna
Brak ocen. Bądź pierwszy i dodaj opinię
Wydawnictwo:
Kod produktu: P20244011
Ean: 9788381756778
Numer wydania: 1
Data premiery: 06.12.2024
Format: 165 mm x 235 mm
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Liczba stron: 288

Wysyłka

Książkę wyślemy w ciągu 24 godzin, e-booki i audiobooki natychmiast!

SPOŁECZEŃSTWO ● PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ

Monografia jest poświęcona przedsiębiorczości społecznej i jej fundamentowi, którym jest kapitał społeczny. Obydwie kategorie stanowią istotne wyznaczniki rozwoju społeczno-gospodarczego, społecznego dobrostanu i przede wszystkim jakości życia. Obecnie tematyka ta nabiera coraz większego znaczenia w nurcie badań ekonomicznych i jest traktowana jako obszar badawczy ważny w świetle dążenia gospodarki do zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego, którego przejawem jest inkluzja społeczna, ekologiczna i cyfrowa.

Autorka wnikliwe rozpatruje charakter i podłoże zmian przedsiębiorczości społecznej oraz związanego z nią kapitału społecznego. Wykorzystuje do tego nie tylko teoretyczną analizę, ale także nowatorskie badania empiryczne i uwzględnia uwarunkowania wynikające z czwartej rewolucji przemysłowej, postpandemii oraz wojny w Ukrainie.

Na tym tle rozważa szereg problemów badawczych, m.in.:

  • w jaki sposób czwarta rewolucja przemysłowa, postpandemia i wojna w Ukrainie wpłynęły na charakter zmian przedsiębiorczości społecznej i kapitału społecznego?
  • czy nastąpiło odwrócenie priorytetów: ludzie dla gospodarki czy gospodarka dla ludzi?
  • czy mamy do czynienia z postępującą erozją kapitału społecznego?
  • czy wzrasta ryzyko rozluźnienia relacji społecznych?
  • czy zanikające dobre relacje społeczne stanowią zagrożenie dla harmonijnego, trwałego rozwoju społeczno-gospodarczego i poprawy jakości życia?
  • jakie są przewidywania dotyczące kierunków rozwoju przedsiębiorczości społecznej?
  • jakie są perspektywy rozwoju kapitału społecznego w kontekście inkluzywnego rozwoju społeczno-gospodarczego?

 

W poszukiwaniu odpowiedzi na te pytania autorka przeprowadziła własne badania ankietowe, dotyczące dwóch domen. Obszar przedsiębiorczości społecznej badała wśród studentów polskich oraz studentów ukraińskich ze względu na możliwość występowania różnic w ich opiniach. Ukraina funkcjonuje bowiem w odmiennych niż Polska uwarunkowaniach gospodarczych, społecznych, politycznych, prawnych i kulturowych oraz jest w stanie wojny. Obszar kapitału społecznego autorka badała wśród polskich przedsiębiorców społecznych, dla których kapitał społeczny jest wartością kluczową, determinującą rozwiązywanie nowych i trudnych problemów społecznych.

Książka może być pomocna w kształtowaniu i realizacji programów dydaktycznych z zakresu nauk społecznych. Jest adresowana do pracowników naukowych zajmujących się omawianą problematyką oraz studentów, którzy znajdą tu wiele ciekawych przykładów pozwalających zgłębić temat przedsiębiorczości społecznej i kapitału społecznego. Publikacja zainteresuje również kadrę menedżerską, pracowników samorządowych oraz pracowników związanych z przedsiębiorstwami społecznymi, którzy dostrzegą w niej ciekawy zbór doświadczeń związany z funkcjonowaniem ich podmiotów.

 

W sytuacji rynkowego triumfalizmu, w warunkach wciąż szalejącego konsumpcjonizmu oraz nierzadko bezrefleksyjnej pogoni za zyskami i dobrami materialnymi zwiększa się ryzyko ograniczania przestrzeni dla głębokich relacji społecznych, co stanowi zagrożenie dla harmonijnego rozwoju społeczno-gospodarczego i poprawy jakości życia ludzi. Jednocześnie przesilenie cywilizacyjne i rozwój sztucznej inteligencji sprawiają, że kwestie społecznych relacji stają się gorącym tematem.

Niestety na gruncie krajowym nie przekłada się to dostatecznie na intensyfikację badań naukowych oraz publikacji na ten temat. Moim zdaniem monografia ta przynajmniej w części zmniejsza tę lukę i ma walory prekursorskie. Autorka przedstawia nie tylko teoretyczne analizy literatury przedmiotu, lecz także oryginalne, nowatorskie badania empiryczne, dotyczące m.in. charakteru i podłoża zmian w badanym obszarze, z uwzględnieniem podstaw nie tylko ekonomicznych, lecz także kulturowych i moralnych.

Książka ma zarówno walory teoretyczne, jak i praktyczne przede wszystkim w zakresie kształtowania systemu polityki społeczno-gospodarczej, szczególnie dotyczącej regulacji w sektorze przedsiębiorczości społecznej, kapitału społecznego, sektora publicznego i dóbr wspólnych. (…) Powinni się nią zainteresować główni kreatorzy polityki społeczno-gospodarczej, w tym przedsiębiorcy, parlamentarzyści i główni regulatorzy życia społeczno-gospodarczego, zwłaszcza reprezentujący centralne instytucje rządowe oraz instytucje samorządowe.

fragment recenzji prof. Elżbiety Mączyńskiej, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne

 

Unikalną wartością tej monografii jest opracowanie modelu łańcucha wartości przedsiębiorstwa społecznego, nawiązującego do koncepcji M.E. Portera, oraz przestawienie propozycji cyklu inkluzji cyfrowej wykorzystującej wartości kapitału społecznego (…). Monografia reprezentuje wysoki poziom naukowy i stanowi istotny wkład w dorobek ekonomii i finansów, ponieważ w polskiej literaturze zagadnienia przedsiębiorczości społecznej i kapitału społecznego nie były dotychczas badane w tak kompleksowy i dogłębny sposób. Prezentowane w pracy wyniki badań własnych to eksperyment badawczy, którego celem było rozszerzenie wiedzy w badanych obszarach. 

Publikacja może być punktem wyjścia zarówno do dalszych badań, jak i działań mających wpływ na ten sektor gospodarki. Może przyczynić się do kształtowania polityki państwa w zakresie przedsiębiorczości społecznej, ale także stanowić impuls do dyskusji na temat wdrożenia rozwiązań systemowych kreujących nowy wizerunek i zaangażowanie przedsiębiorcy społecznego.

fragment recenzji dr. hab. inż. Ryszarda Pukały, Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Jarosławiu

Producent / Podmiot odpowiedzalny

Poltext sp. z o.o.     

Adres

ul. Jutrzenki 118
02-230 Warszawa Polska

Kontakt

E-mail: handlowy|mtbiznes.pl| |handlowy|mtbiznes.pl

Telefon: 665055813

Sposób dostawy Sposób płatności Koszt Darmowa dostawa od
Płatność na podstawie faktury
14 zł od 149 zł
Przelewy internetowy PayU
Blik
Płatność kartą
Apple Pay
Google Pay
13 zł od 159 zł
Przelewy internetowy PayU
Blik
Płatność kartą
Apple Pay
Google Pay
14 zł od 159 zł
Przelewy internetowy PayU
Blik
Płatność kartą
Apple Pay
Google Pay
0 zł --
Przelewy internetowy PayU
Blik
Płatność kartą
Apple Pay
Google Pay
14 zł od 159 zł
Przelewy internetowy PayU
Blik
Płatność kartą
Apple Pay
Google Pay
9.99 zł od 159 zł
Przelewy internetowy PayU
Blik
Płatność kartą
Apple Pay
Google Pay
14 zł od 159 zł
Przelewy internetowy PayU
Blik
Płatność kartą
Apple Pay
Google Pay
14 zł od 159 zł

Brak ocen. Bądź pierwszy i dodaj opinię.

Dodaj opinię i ocenę:
Nasi klienci wybrali także