Ranking najlepszych książek o kreatywności – sprawdź, które pomogą ci w pracy i rozwoju zawodowym
Szukasz inspiracji, które rozwiną twoją kreatywność i podniosą efektywność w pracy? Paweł Jaczewski przygotował ranking książek o kreatywności, które nie tylko pobudzają wyobraźnię, ale też uczą praktycznych technik wspierających innowacyjność i rozwiązywanie problemów w biznesie. Zobacz, po które tytuły warto sięgnąć, aby pracować skuteczniej?
1.Kreatywność S.A., Ed Catmull, Amy Wallace
O czym jest ta książka?
Zajrzysz za kulisy Pixara – jednej z najbardziej kreatywnych firm na świecie. Poznasz sprawdzone recepty na to, by stale podkręcać kreatywność, nie zabijać jej biurokracją i uważnie przyglądać się zagrożeniom dla kreatywności. Autor z pełną szczerością pisze o błędach, a także o małych zmianach, które przyniosły duże efekty. Jedną ze zmian był… stół w sali konferencyjnej.
Kto powinien przeczytać tę książkę?
To obowiązkowa pozycja dla Liderów, którzy chcą stworzyć kreatywne miejsce pracy, oraz dla wszystkich, którzy chcą poznać Pixar od kuchni i przeczytać np. o tym, jak powstawał film „Toy Story”.
Cytat z książki:
Jeśli w twojej organizacji są ludzie, którzy uważają, że nie mogą w pełni swobodnie się wypowiadać i proponować nowych pomysłów, przegrasz. Nie odrzucaj żadnych pomysłów, nawet jeśli pochodzą z nieoczekiwanych kierunków i źródeł. Inspiracja może – i tak rzeczywiście się dzieje – przyjść od każdego. (...)
Jeśli więcej prawdy słychać na korytarzach firmy niż na jej naradach i spotkaniach, masz problem.
2. Ideaflow. Przepływ pomysłów jako siła napędzająca każdy biznes, Jeremy Utley, Perry Klebahn
O czym jest ta książka?
Niski poziom „ideaflow” obserwujemy w każdej sali konferencyjnej – cisza podczas pracy twórczej, do połowy zapisane tablice, wyciąganie uczestników do odpowiedzi... Brak dobrych pomysłów skutkuje niezrealizowanymi celami biznesowymi.
Kto powinien przeczytać tę książkę?
Każdy, kto chce samodzielnie wpadać na dobre pomysły (zwłaszcza w biznesie), pokonywać pułapki myślenia, a nawet odrobinę oszukać swój mózg, by był bardziej kreatywny. Książkę rekomendujemy także liderom jako narzędziownik.
Cytat z książki:
W każdym eksperymencie weryfikuj jedno założenie. Czy odwiedzający witrynę internetową klika tam, gdzie chciałeś? Czy klienci dzwonią? Czy kolega zjawił się na spotkaniu? Kilka pierwszych eksperymentów zawsze powinno być szybszych i tańszych, niż podpowiada instynkt. Sprawdź, co możesz osiągnąć w mniej niż dwie godziny. Jeśli przeprowadzenie testu zajmie dzień lub więcej, ponownie przeanalizuj swoje założenia. Zacznij od prostego pytania, na które odpowiedź przyniesie ci dużo korzyści. Właśnie wchodzisz do labiryntu. Nie masz pojęcia, dokąd cię zaprowadzi. Czy skręcisz w lewo? A może w prawo?
Książkę rekomenduje Cezary Jaroni, Product Marketing Manager, AI Skilling & AI Marketing w Google.
3. Halo! Tu kreatywność, Kuba Łuka
O czym jest ta książka?
To przewodnik po tym wszystkim, co blokuje i wyzwala naszą kreatywność, oraz zbiór narzędzi, które pomogą wyzwolić kreatywność.
Kto powinien przeczytać tę książkę?
Osoby, które zaczynają z pracą kreatywną i chcą poznać wszystkie blokery kreatywności, a jednocześnie zdobyć narzędzia, które te blokery usuną.
Cytat z książki:
Dzisiaj wiem doskonale, że na niskim poczuciu własnej wartości nie da się zajechać daleko. Albo może ujmę to inaczej – można zajechać daleko, ale niekoniecznie wzniesiemy się w ten sposób wystarczająco wysoko. W życiu kroczymy po jakiejś ścieżce, ale również – i o tym może często się zapomina – staramy się cały czas wznosić, wspinać czy jak to nazwiemy.
4. Kreatywne rytuały przydatne w pracy, Kursat Ozenc, Margaret Hagan
O czym jest ta książka?
Ta książka cię zaskoczy! To nie jest poradnik o kreatywności, nie kolejny zbiór myśli, ta książka to 50 kreatywnych rytuałów, które możesz zastosować tu i teraz w pracy. To 50 pomysłów na ciekawsze spotkania biznesowe czy integrację zespołu.
Kto powinien przeczytać tę książkę?
Każda osoba pracują jako HR Manager, HR Business Partner i wszyscy Ci, którzy chcą poznać ciekawe, oryginalne i bezkosztowe sposoby na wprowadzenie kreatywnych nawyków w pracy.
Cytat z książki:
Rytuał 36. Spacerowe spotkania. Zsynchronizuj grupę, zachęcając do eksploracji.
Na czym polega ten rytuał? Spacerowe spotkania to prosty rytuał, który zabiera ludzi na spacer, a oni w tym czasie omawiają jakiś problem albo szukają nowych pomysłów. Przemienia typowe statyczne spotkania w aktywne wydarzenia. (...)
Rytuał może być szczególnie użyteczny, gdy zebranie skupia się na kreatywności i poszukiwaniach (a nie na pracy w skupieniu).
5. Outside the box. Jak działać i myśleć kreatywnie, Aneta Chybicka
O czym jest ta książka?
To dość krótka książka zawierająca narzędzia do pracy kreatywnej. Znajdziemy tu m.in. techniki burzy mózgów i odwróconej burzy mózgów, a także 6 reguł wpływających na kreatywne myślenie. Całości dopełniają ikonografiki oraz 16 arkuszy ćwiczeń gotowych do zastosowania (szczególnie) w pracy z grupą.
Kto powinien przeczytać tę książkę?
Wszyscy, którzy pracują z grupą, w coachingu i w biznesie.
Cytat z książki:
Każdy problem, nawet najbardziej skomplikowany, może rozwiązać grupa laików. Osoby niezajmujące się zawodowo daną dziedziną nie mają świadomości licznych barier i ograniczeń związanych z konkretnym problemem (nie wiedzą, co jest niemożliwe), dlatego jest im łatwiej wymyślić kreatywne rozwiązanie.
6. Podręcznik kreatywnego myślenia. Twórcze rozwiązywanie problemów w sferze biznesowej, Chris Griffiths, Melina Costi, Caragh Medlicott
O czym jest ta książka?
Potraktuj tę książkę jako pragmatyczny kurs mentalnego przygotowania się do skutecznego rozwiązywania problemów. Pracę rozpoczniesz od samooceny za pomocą Radaru Decyzji i kilku innych narzędzi koncepcyjnych. (...) Następnie wdrożysz proaktywny czteroetapowy proces z użyciem Wyszukiwarki Rozwiązań. Wkrótce zauważysz, ile korzyści przyniosą ci nowe rozwiązania. W poradniku znajdziesz też mnóstwo praktycznych przykładów, koncepcji, szablonów i metodologii, które opracowano na podstawie wyników najnowszych badań naukowych i dokładnie przetestowano w trakcie zajęć warsztatowych.
Kto powinien przeczytać tę książkę?
Osoby, które chcą podejmować lepsze decyzje, tworzyć lepsze (bardziej kreatywne) koncepcje. Znajdziemy tu też powtórkę z podstaw ekonomii behawioralnej.
Cytat z książki:
Nadszedł czas, abyśmy przestali postrzegać kreatywność w kategoriach festiwalu eksperymentów i szalonych wolt konceptualnych. Według mnie innowacyjność jest procesem, a nie zbiorem zdarzeń. (...) A ponieważ innowacyjność to proces, powinniśmy systematyzować kreatywne praktyki, aby móc robić postępy i pokonywać kolejne ograniczenia.
7. Kreatywność w biznesie. Czego możemy się nauczyć od artystów?, Lechosław Garbarski
O czym jest ta książka?
Książka powstała dzięki rozmowom z 26 wybitnymi przedstawicielami sztuki i nauki. Jej lektura pomoże uwolnić kreatywność w pracy zawodowej i życiu osobistym. Potencjał kreatywności drzemie bowiem w każdym z nas, a dzięki poznaniu tajemnic warsztatu artystów i twórców, inspiracji ich sugestiami, wsłuchaniu się w ich zalecenia i przestrogi możliwe będzie przełamanie bariery obaw, wahań i niepewności.
Kto powinien przeczytać tę książkę?
Każdy, kto szuka naukowego podręcznika inspiracji i sposobu na kreatywność.
Cytat z książki:
Tak jak w biznesie, tak w sztuce, w choreografii najważniejsza jest ciężka, systematyczna praca. W swojej karierze choreografa, nauczyciela tańca spotkałem tysiące utalentowanych ludzi; nic z tego nie zostało. Jak coś przychodzi ci łatwo, to tego nie szanujesz. Tylko ciężka praca, która uszlachetnia ludzi, uczy pokory, pozwala im później iść dalej przez życie.
8. Tworzenie modeli biznesowych, Alexander Osterwalder, Yves Pigneur
O czym jest ta książka?
To bardzo oryginalny przewodnik stworzony przez niesamowitą grupę 470 praktyków z 45 krajów dla wizjonerów, którzy myślą o projektowaniu przedsiębiorstw przyszłości lub zmianie przestarzałych modeli biznesowych.
Kto powinien przeczytać tę książkę?
Menedżerowie wizjonerzy pracujący nad usprawnieniem swojej firmy lub jej produktów.
Cytat z książki:
Nie wystarczy, że ludzie biznesu lepiej zrozumieją projektantów, oni sami musza stać się projektantami Roger Martin, dziekan Rotman School of Management.
9. Maszyna kreatywności. Jak dzięki wyobraźni tworzyć nowe idee i rozwijać firmę, Martin Reeves, Jack Fuller
O czym jest ta książka?
To bogato ilustrowana książka o tym, jak zbudować i wprawić w ruch maszynę wyobraźni, czyli firmę, która systematycznie korzysta z kreatywności, innowacji i nieustannie się uczy, by zapewnić sobie wzrost.
Autorzy w swojej książce przedstawiają proces rodzenia się idei i wprowadzania ich w życie, na który składa się:
- Uwiedzenie: Jak otworzyć się na zaskoczenie
- Idea: Jak generować nowe pomysły
- Zderzenie: Jak obmyślać na nowo swoje idee w oparciu o informacje zwrotne ze świata rzeczywistego
- Epidemia: Jak rozprzestrzeniać ewoluującą ideę wśród innych
- Nowa zwyczajność: Jak przekształcić swoją nowatorską ideę w akceptowaną rzeczywistość
- Na bis: Jak wciąż na nowo odtwarzać ten proces
Kto powinien przeczytać tę książkę?
Ta książka powinna znaleźć się w biblioteczce każdego menedżera, który chce zaszczepić zarówno w pojedynczych osobach, jak i całych zespołach potrzebę kreatywności, odkrywania i eksperymentowania. W biblioteczce każdego lidera, który chce przekształcać idee w nową rzeczywistość.
Cytat z książki:
Wykorzystanie analogii może być mocnym czynnikiem wyzwalającym wyobraźnię w biznesie.
Poszukując analogii, zastosuj następujący proces:
- Połączenie. Zidentyfikuj modele mentalne związane z tym, nad czym się zastanawiasz. By znaleźć te połączenia, opisz w bardziej ogólny sposób cechy tego, o czym rozmyślasz. Powiedzmy na przykład, że poszukujesz analogii związanych z agentami nieruchomości. Agenci nieruchomości pomagają ludziom w wyborze domów. To jest szczególny przypadek generalnej koncepcji udzielania wskazówek. Chcąc znaleźć interesujące powiązania, pytaj: Gdzie jeszcze pojawia się udzielanie wskazówek? Doradztwo, poradniki, instrukcje montażu mebli z IKEA, nauczanie itd.
- Wybór. Wybierz z nowego modelu mentalnego koncepcje, które chcesz zaimportować. Możesz na przykład wybrać z doradztwa koncepcję emocjonalnego zrozumienia (gdzie doradcy uczą się specyficznej psychologii swoich klientów). Albo koncepcję mentoringu (gdzie nauczyciele z czasem nawiązują relacje ze swoimi uczniami i pomagają im się rozwijać).
- Zaszczepienie. Teraz zbadaj możliwości zaszczepienia tych obcych koncepcji do oryginalnego modelu mentalnego. Pytaj: „A co, jeśli?”, bo to pomoże ci uruchomić wyobraźnię w tym miejscu. A co, jeśli agenci nieruchomości będą, podobnie jak doradcy, rozumieli emocje swoich klientów? A co, jeśli agenci nieruchomości będą jak mentorzy, pomagać nam ulepszać nasze domy?
Konstruowanie takich połączeń może wydawać się dziwne, ponieważ są one nowe. Jednak przejście przez taki proces może przynieść zaskakujące sugestie, które zainspirują nas do myślenia z wyobraźnią i eksploracji modeli mentalnych rzeczy, które jeszcze nie istnieją.
10. Humanokracja. Jak uwolnić potencjał pracowników i budować innowacyjne i zwinne firmy, Gary Hamel, Michele Zanini
O czym jest ta książka?
Gary Hamel i Michele Zanini wyróżniają siedem podstawowych zasad firmy skupionej na człowieku i dzielą się z czytelnikiem precyzyjnymi wskazówkami dotyczącymi tworzenia organizacji postbiurokratycznej.
Przedstawiają nowy model zarządzania, który uwalnia drzemiące w ludziach pokłady kreatywności i zachęca wszystkich do myślenia i postępowania jak właściciel firmy. Kreślą szczegółowy plan, jak stworzyć organizację jednocześnie dużą i szybką, jednocześnie zdyscyplinowaną i samorządną, jednocześnie wydajną i przedsiębiorczą w swej naturze, jednocześnie rozważną i śmiałą.
Kto powinien przeczytać tę książkę?
To lektura obowiązkowa dla każdego, kto chce budować organizacje zdolne wyprzedzać zmiany – dla każdego, kto dąży do tego, by zapewnić wszystkim członkom zespołu możliwość zdobywania wiedzy, rozwijania się i wnoszenia własnego wkładu.
Cytat z książki:
BMI. Indeks Masy Biurokratycznej. Pytania ankietowe:
- Ile warstw można wyróżnić w twojej organizacji (od szeregowego pracownika do dyrektora generalnego, przewodniczącego rady dyrektorów lub dyrektora zarządzającego)?
- Jaki odsetek czasu poświęcasz na formalności natury biurokratycznej (takie jak sporządzanie raportów, pozyskiwanie zgód, wypełnianie formularzy administracyjnych czy udział w spotkaniach ewaluacyjnych)?
- W jakim stopniu biurokracja spowalnia proces decyzyjny oraz podejmowanie działań w twojej organizacji?
- W jakim zakresie twoje interakcje z przełożonym i innymi liderami dotyczą spraw wewnętrznych (takich jak rozwiązywanie sporów, pozyskiwanie zasobów czy zatwierdzanie decyzji)?
- Jak szeroką autonomią dysponują szeregowe zespoły, jeśli chodzi o planowanie własnej pracy, rozwiązywanie problemów oraz testowanie nowych pomysłów?
- Jak często szeregowi członkowie zespołów biorą udział w planowaniu i wdrażaniu zmian?
- Jak ludzie w twojej organizacji reagują na niekonwencjonalne pomysły?
- Na ile łatwo lub trudno byłoby pracownikowi uruchomić nowy projekt wymagający zaangażowania niewielkiego zespołu i pewnego kapitału początkowego.
- Jak dużą rolę w twojej organizacji odgrywa polityka biurowa?
- Jak często to od polityki biurowej, a nie od merytorycznych kompetencji zależy, kto w twojej organizacji może liczyć na awans?
Autor tekstu:
Paweł Jaczewski - w tym miejscu powinno być nudne bio, ale Paweł (jak to ma w zwyczaju) postanowił zrobić to inaczej. Paweł jest Menedżerem w Wydawnictwie MT Biznes z ponad 10-letnim doświadczeniem w sprzedaży i obsłudze klienta, ale tak między nami - dla Ciebie to nie ma żadnego znaczenia. Jest ekspertem w wyborze książek, aktywnie rozwija ofertę wydawnictwa, ale dla Ciebie to nadal nic nie znaczy. Czyta ponad 100 książek rocznie, dzięki czemu skutecznie wdraża najnowsze trendy w sprzedaży i budowaniu relacji z klientami - to nadal nic dla Ciebie nie znaczy. Co ma prawdziwe znaczenie dla Ciebie? Paweł wybiera książki, które są wydawane w MT Biznes, ale zanim to zrobi solidnie "testuje" wiedzę z nich w biznesowej praktyce i opiniuje z innymi ekspertami w swoich dziedzinach.
UWAGA: czytając książki, które poleca Paweł ryzykujesz, że dostaniesz podwyżkę, awans i osiągniesz sukces zawodowy. Przed pochłonięciem książki biznesowej skontaktuj się z Pawłem, bo każda książka niewłaściwie przeczytana zagraża Twojemu życiu zawodowemu lub zdrowiu.