Blog

Powrót do szkoły: jak wspierać emocjonalne zdrowie dziecka i budować relację z nim na co dzień?

26.08.2025

Początek roku szkolnego to czas zmian i nowych wyzwań – zarówno dla dzieci, jak i dla rodziców. To, jak dziecko poradzi sobie z emocjami, w dużej mierze zależy od tego, jaką atmosferę tworzymy w domu i jak reagujemy na codzienne trudności. Zamiast skupiać się na ocenach i obowiązkach, warto postawić na relację i uważność – bo właśnie w niej tkwi klucz do zdrowia emocjonalnego.

Dojrzałość emocjonalna nie polega na tym, że dziecko nie płacze, nie krzyczy i zawsze „ładnie się zachowuje”. Chodzi o to, by:

  • potrafiło rozpoznać, co czuje
  • nie bało się mówić o emocjach
  • wiedziało, jak się uspokoić lub poprosić o pomoc.

Żeby wychować takie dziecko:

  • nie musisz mieć odpowiedzi na wszystko, ale musisz być obecna/y
  • warto budować codziennie relację opartą na zaufaniu, a nie kontroli
  • kluczowe są rutyny, bezpieczeństwo i empatia — o tym mówi cały Workbook Ogarnij emocje autorstwa Debry Moreno Garcii i Wilsona Ho, który zawiera gotowe ćwiczenia dla rodzica i dziecka.

Twoja cierpliwość, język, ton głosu i reakcje budują strukturę mózgu dziecka. Każde „widzę cię” i „to ma sens, że się tak czujesz” zapisuje się głęboko w ciele.

 

Jak pomóc dzieciom osiągnąć dojrzałość emocjonalną?

Pomagaj i nie zmuszaj. Nie wyręczaj nieustannie pociechy. Co znaczy pomagać? To towarzyszenie dziecku w trudnych emocjach. W tym celu możesz wykonywać wspólne ćwiczenia proponowane w workbooku Garcii i Ho (np. rysowanie, oddech, dialog). Stwórz atmosferę szacunku. Paul Dix zachęca, żeby edukować przez relację.

Relacja dorosły–dziecko jest największym „czynnikiem ochronnym” dla psychiki dziecka. Aby dziecko czuło się bezpiecznie, wprowadź wspólne wieczorne rytuały, w których romawiacie, co dziś czułam/em i dlaczego. Pozwól na refleksję. Pokaż, że emocje są sygnałem. Nie są czymś złym.

W Ogarnij emocje. Workbook znajdziesz np. karty emocji do druku i propozycje zabaw, które pomagają dziecku rozwijać inteligencję emocjonalną przez doświadczenie.

 

Co zrobić, gdy dziecko jest zbyt emocjonalne?

Zmień komunikację: „zbyt emocjonalne” na „wrażliwe”. Debra Moreno Garcia pisze, że emocje nie są problemem. Kłopot w tym, że brakuje nam narzędzi do ich rozumienia i regulowania.

Dzieci, które są wrażliwe, impulsywne oraz szybko wpadają w histerię lub złość, potrzebują większej:

  • przewidywalności
  • uważności dorosłych na bodźce (np. hałas, zmęczenie, zmiany rytmu dnia)
  • akceptacji zamiast stygmatyzowania.

Paul Dix zachęca do unikania etykiet. Przyszywanie łatek zakłóca rozwój. Powiedz:

„Czasem czujesz mocniej niż inni, ale to nie problem. Nauczymy się z tym radzić.”

Workbook Ogarnij emocje proponuje m.in. arkusz „moje emocje w ciele”. Z jego pomocą dziecko może nauczyć się rozpoznawać napięcie. W rezultacie nie dojdzie do wybuchu.

Jakie są objawy niedojrzałości emocjonalnej?

To jedno z najczęstszych pytań zadawanych przez rodziców i nauczycieli. Paul Dix podkreśla, że niedojrzałość emocjonalna powinna być punktem wyjścia w rozmowie o potrzebach dziecka. Nie może być diagnozą.

Objawy niedojrzałości emocjonalnej mogą obejmować:

  • wybuchy złości bez „powodu”
  • impulsywne zachowania (kopanie, krzyk, ucieczka)
  • trudność z przyjęciem „nie”
  • unikanie kontaktu po porażce
  • trudności w zabawie z rówieśnikami (np. zawsze musi wygrywać).

Takie reakcje nie oznaczają, że z dzieckiem jest „coś nie tak”. Wskazują, że układ nerwowy potrzebuje wsparcia w rozwoju – przez codzienną relację, uważności i dobre strategie.

Debra Garcia podpowiada, by skupić się na zasobach, nie deficytach. Praca z workbookiem może pomóc dziecku zauważyć postępy i poczuć dumę, a nie wstyd.

 

 

 

Jak rodzic może wspierać rozwój emocjonalny dziecka zamiast kontrolować?

Jedną z największych pułapek wychowania jest chęć kontrolowania zachowań, zamiast rozumienia emocji, które za nimi stoją. Przykład? Dziecko bije brata, a my mówimy: „Nie wolno!”. To nie przyniesie zamierzonego efektu, ponieważ dziecko najprawdopodniej nie wie, jak wyrazić frustrację.

Wsparcie to nie to samo co pobłażanie. To:

  • tłumaczenie, że emocje są w porządku, ale nie każde zachowanie jest akceptowalne
  • pokazywanie alternatywnych reakcji (np. „Jak inaczej możesz pokazać, że coś cię wkurzyło?”)
  • bliskość nawet wtedy, gdy dziecko cię odpycha.

Dzieci uczą się, gdy czują się widziane i bezpieczne. Kary zazwyczaj są niepotrzebne.

 

Jak zachowują się osoby dojrzałe emocjonalnie?

Osoby dojrzałe emocjonalnie świadomie rozpoznają swoje emocje. Nie wyładowują się na innych tylko rozładowują napięcie. Nie tłumią emocji, ale nie pozwalają, by przejęły nad nici kontrolę. Nie udają, że wszystko jest w porządku i nie oczekują, że ktoś weźmie odpowiedzialność za ich nastrój.

Dążą do dialogu pozbawionego dominacji. Nie atakują, nie manipulują ani nie boją się trudnych rozmów.

Jeśli jesteś dojrzały emocjonalnie potrafisz przeprosić, gdy kogoś skrzywdzisz. Nie szukasz wymówek, gdy zawodzisz. Dbasz o dobrostan drugiej osoby, ale w tym wszystkim pamiętasz też o sobie. Mają wewnętrzne poczucie własnej wartości.

 

Dlaczego nie musisz być idealną mamą ani tatą, żeby wychować emocjonalnie dojrzałe dziecko?

Dziecko potrzebuje prawdziwego rodzica, który:

  • mówi „przepraszam”
  • potrafi się zatrzymać i złapać oddech
  • przyznaje się do błędu bez obwiniania dziecka
  • pokazuje, jak się uczyć na emocjach, a nie jak je wypierać.

Paul Dix podkreśla, że młode pokolenie potrzebuje obecnych dorosłych.

W Ogarnij emocje znajdziesz ćwiczenia pokazujące, jak dzieci uczą się emocji w relacji z dorosłymi. I nie chodzi o to, żebyśmy „zawsze byli spokojni” – chodzi o to, żebyśmy:

  • reagowali świadomie po burzy
  • potrafili powiedzieć: Byłam zdenerwowana. To nie twoja wina. Postaram się zrobić to inaczej.”

To właśnie proces naprawy po trudnym momencie uczy dziecko, że emocje są do przeżycia, a relacje – do odbudowania.

Dziecko nie uczy się radzenia sobie z emocjami na podstawie tego, jak ty przeżywasz własne trudności. Jeśli doskwiera ci zmęczenie, frustrujesz się albo brakuje ci cierpliwości, mów o tym i szukaj wsparcia. W ten sposób pokazujesz swoją dojrzałość emocjonalną.

Garcia mówi, że ukrywanie emocji pokazuje dziecku, że są one czymś złym. Naucz je, że są informacją, na którą trzeba w odpowiedni sposób zareagować.

Obie książki podkreślają wagę bezpiecznej więzi, która polega na: powtarzalnych, przewidywalnych reakcjach, nazywaniu emocji, akceptacji tego, jak dziecko przeżywa to, co czuje oraz obecności. Jeśli potrafisz w trudnych chwilach się zatrzymać i wrócić do dziecka z miłością, tworzysz prawdziwą relację.

 

Jak wychować dojrzałe emocjonalnie dziecko?

Jak piszą autorzy dziecko nie zrobi tego, co mu powiesz. Zrobi to, co zobaczy u ciebie.

Jeśli chcesz, by twoja pociecha:

  • nie krzyczała – pokaż, jak można mówić, gdy jest się złym
  • nie tłumiła emocji – pokaż, że ty też czasem płaczesz i to jest w porządku
  • Przepraszała – przeproś, gdy zawiedziesz.

Najlepszym narzędziem do uczenia emocji jesteś ty.

 

Jak wychować dziecko emocjonalnie dojrzałe? - Podsumowanie

Nie wychowasz dziecka emocjonalnie dojrzałego, jeśli sama/sam żyjesz w ciągłym napięciu i poczuciu winy.

Zacznij:

  • ogarniać siebie
  • uczyć się na błędach
  • wybierać wspierające narzędzia zamiast „magicznych metod”.

Pamiętaj: dzieci nie potrzebują idealnych rodziców.  Potrzebują prawdziwych, obecnych, emocjonalnie dostępnych dorosłych.

 

FAQ – Jak wychować dziecko, które jest emocjonalnie dojrzałe?

Jak rozpoznać, że dziecko jest emocjonalnie dojrzałe?

Potrafi nazwać emocje, nie jest agresywne ani wycofane. Prosi o pomoc i zna swoje granice.

Czy można wychować dziecko bez krzyków i kar?

Tak, wymaga to zmiany podejścia. Zamień kontrolę na współpracę. Zamiast karać, reguluj emocje.

Jak reagować, gdy dziecko nie radzi sobie z emocjami?

Nazwij emocje, bądź obecny/a, nie oceniaj. Daj dziecku czas i przestrzeń, by poczuło się bezpieczne.

Co robić, gdy sam/a nie umiem się opanować?

Pracuj nad swoją regulacją: oddech, wsparcie, świadoma refleksja. Małe zmiany dają duży efekt.

Jak rozmawiać z dzieckiem o emocjach w codziennych sytuacjach?

Używaj prostych słów: „Wyglądasz na smutnego”, „To chyba cię zaskoczyło”, „Ja też tak czasem mam”.